4. Tablice – Deklaracja, wprowadzanie wartości, inicjalizacja, tablice wielowymiarowe, prezentacja w Unity3D
4. Tablice – Deklaracja, wprowadzanie wartości, inicjalizacja, tablice wielowymiarowe, prezentacja w Unity3D
Dzisiejszym tematem będą tablice z różnymi wymiarami. Pokażę w jaki sposób je zadeklarować, jak przypisać wartości, jak wyświetlić elementy z tablicy itp. Dodatkowo zobaczymy jeszcze przestrzennie przy pomocy Unity3D
Punkty w nagraniu:
- Deklaracja tablicy
- Wprowadzanie wartości
- Inicjalizacja tablicy
- Tablice wielowymiarowe
- Dwuwymiarowe
- Trójwymiarowe
- Przykładowy problem
- Prezentacja graficzna w Unity3D
- Przykłady z poziomu kodu + wyświetlanie w konsoli
Linki:
1. Deklaracja tablicy
Tablicę deklarujemy podobnie jak inne zmienne, zaczynając od podania typu przechowywanych danych, potem dajemy kwadratowe nawiasy [] oraz nazwę tablicy kończąc średnikiem.
int[] ints; string[] strings;
Zadeklarowano dwie tablicy, tablicę liczb całkowitych oraz tablicę ciągów znaków
2. Wprowadzanie wartości
int[] table = new int[3]; table[0] = 1; // [0] - 1 table[1] = 2; // [1] - 2 table[2] = 3; // [2] - 3
Żeby wprowadzić, a dokładniej żeby przypisać wartość do poszczególnych elementów w tablicy, musimy odwołać się do danego elementu po indeksie. Czyli podajemy nazwę tablicy i w kwadratowych nawiasach podajmy indeks. W tablicach indeks zaczyna się od 0, więc mając tablicę 3 elementową, pierwszy element będzie miał indeks 0, a ostatni indeks 2.
3. Inicjalizacja tablic
int[] table = new int[] { 11, 22, 33 }; int[] ints = { 1, 2, 3 }; string[] strings = { "Tajko", "Goku", "Rias" };
Zamiast rozdzielać deklarację tablicy oraz przypisywanie wartości, możemy połączyć to w jeden krok. Dodatkowo można to zrobić na parę sposobów. Pierwszy z nich widzicie obok, deklarujemy tablicę ustalając od razu jej rozmiar i wprowadzamy wartości
int[] ints = { 1, 2, 3 }; string[] strings = { "Tajko", "Goku", "Rias" }; // Tajko - indeks 0 // Goku - indeks 1 // Rias - indeks 2
Krótszym sposobem jest pominięcie pisania new int[] i od razu podanie wartości, które nas interesują. W tym przykładzie utworzyliśmy tablicę liczb całkowitych z wartościami 1, 2, 3 oraz tablicę ciągów znaków z wartościami Tajko, Goku, Rias
4. Tablice wielowymiarowe
4.1. Tablice dwuwymiarowe
Sprawdzenie liczby elementów w tablicy
Liczbę elementów w tablicy można sprawdzić w bardzo prosty sposób. Podam dwa proste przykłady:
- Pomnożenie wartości w nawiasach np. mając .. new int[3, 2] wyjdzie 3 * 2 = 6, więc tablica ma 6 elementów.
- Można też wykorzystać właściwość Length, która zwraca długość/wielkość tablicy
Przypisanie wartości do tablicy
int[] table2D = new int[3,2]; table2d[0,0] = 1; table2d[0,1] = 2; table2d[1,0] = 3; table2d[1,1] = 4; table2d[2,0] = 5; table2d[2,1] = 6;
W przykładzie utworzono tablicę dwuwymiarową 3 na 2. Żeby przypisać wartości w poszczególne miejsca, odwołujemy się do nich po indeksie, czyli podajemy nazwę tablicy i w kwadratowych nawiasach podajemy odpowiedni indeks i po znaku równa się, przypisujemy konkretną wartość.
Podczas debugowania, gdy najedziemy kursorem na tablicę, wyświetli nam jej elementy, a dokładniej indeks i przypisaną wartość
Deklaracja z inicjalizacją
4.2. Tablice trójwymiarowe
Z tablicami trójwymiarowymi sprawa wygląda prawie tak samo jak z poprzednimi, dodajemy kolejny przecinek i liczbę przy tworzeniu.
5. Przykładowy problem
6. Prezentacja graficzna w Unity3D
Zamiast przedstawiać tablice 1-2-3D na normalnym obrazku, coś mnie skusiło żeby podłubać w Unity3D hehe, z faktu, że mega długo tam nie siedziałem to zacząłem grzebać no i z prostych, statycznych kostek wygrzebałem tak, że generuję z poziomu kodu i dodałem trochę innych efektów, kit, że zajęło to wieczorami parę dni no ale udało się:). Poniżej macie przykładowe screeny jak i tzw. gierka jest możliwa do pobrania wyżej jak i sam projekt